juli 27, 2012

Piknik på stranden





Sommer

Når solen varmer
og små bølger skyller langsomt innover stranden




En lunsj-boks med masse godt
kald drikke
og vannmelon




Samle skjell, drivved og små skatter 




Det er godt med late dager på stranden
sammen




{Lykkefryd}

juli 14, 2012

sommerparadis | 2





en sommer-tipi


noen stokker, pledd, tepper og puter.
Om sommeren vil vi helst være ute hele tiden!

Deilig å slappe av med litt sjokolademelk, kjeks og kanskje noen blader eller en bok.








Og kanskje noen yoghurtis!



{Lykkefryd}

rørte markjordbær




Hvilken lykke det er å plukke
røde og modne markjordbær
en morgen i sommerferien.

Røre de sammen med litt sukker
og smøre på brødskiven til frokost.



{Lykkefryd}

juli 12, 2012

sommerparadis | 1




Peoner, roser og villroser
- og markblomster overalt.
Salt sjø og vind i håret,
måker, krabber og sommerfugler.
Her er det godt å være.

Et gammelt fat blir vakkert med frodige blomster!




Denne gamle kassen har blitt urtekasse
- med salvie, mynte, persille og hvitløk.


Vi har dager med deilig varme, sol og bading,
nydelige sommerkvelder ved bålet og marshmallowsgrilling.
Dager og kvelder vi skulle ønske aldri tok slutt.
Dager vi vil minnes varmt på mørke høstkvelder.

Vi har dager med regn,
dager hvor det blir kortspilling, tegning og legobygging, 
fyring i peisen og kakao med krem. 

Men vi vil jo ha flest av de varme solfylte sommerdagene 
- mange fler av slike dager...



{Lykkefryd}

juli 11, 2012

{ferietid} yoghurtis




Sunt og godt.... 
... og raskt og enkelt!




For å lage yoghurtis er det bare til å ta av lokket,
stikke ned en ispinne eller cakepops-pinne
og sette i fryseren.

Tips! Ta ut halvparten av en smak og legg et nytt lag med en annen smak.
Isen får to farger og smaker!






{Lykkefryd}



juni 28, 2012

Myk-is




Mmm... Myk-is på en varm sommerdag
- hva er vel bedre?

Du kan lage den på 1-2-3:

Ta din favoritt-fløteis og ha en god del over i en bolle.
Her har jeg brukt fløteis med rørte markjordbær.
 Bruk elektrisk visp til å piske den godt opp.
Hell den så over i sprøytepose med en stor stjernetupp.
Sprøyt myk-isen over i små glass eller kjeks.

Pynt med markjordbær om du vil...
- og nyyt!


{Lykkefryd}

juni 21, 2012

Luckyboysunday




Fantastisk lekehus fra LUCKYBOYSUNDAY.

Håndlaget og strikket i 100% babyalpakka.
Herlig og fantasifullt design.
Hele kolleksjonen er designet i Danmark
og produsert i Bolivia av kvinner.
Luckyboysunday støtter deler av den
mest fattige befolkningen ved å gi dem gode jobber 
og en rettferdig lønn.





{Lykkefryd}


juni 15, 2012

Cake Pops {Is}




Cake Pops er morsomt og enkelt å lage.
Har du kake liggende i fryseren, delt opp i mindre biter,
er det også veldig raskt å lage når du får lyst.

Jeg har tidligere laget cakepops på pinner,
både som cupcakes og som kuler.

Variasjonsmulighetene med cake pops er uendelig,
og hva er vel mer passende om sommeren enn å lage de som små iskrem?

Skjær av den nederste delen av iskjeks med en grovtagget kniv.
Dette går fint om du sager forsiktig.
Fremgangsmåten er ellers den samme.
Du smuldrer opp kake og har i glasur. Rør denne godt inn.
Form kuler i ønsket størrelse slik at de passer til åpningen på kjeksen. 
Avkjøles ca 15 min i fryseren.

Jeg har brukt candy melts som er smeltet i mikroen.
(Tips! Du kan bruke hvit og farge med ønsket fargepasta).

Når du dypper kulene i candy melts, lar du det være på litt overflødig.
Stikk i en pinne og løft den opp, og plasser den så på kjeksen.
Det vil da renne litt nedover kjeksen, noe som gjør at den sitter bra,
og så ser det også veldig fint ut!
Det gjør ikke noe at det blir et lite hull på toppen. Dette dekker du til etterpå.

Nå kan du drysse på litt strøssel om du vil det.
Når dette har stivnet, kan du ha på en annen farge på toppen, 
som du lar renne litt nedover.
Hell på strøssel om du vil og pynt med f.eks. non-stop eller smarties e.l.







{Lykkefryd}

juni 01, 2012

vi lengter etter varme sommerdager




- og når det er varmt er det veldig godt med iste!


Hjemmelaget iste er veldig enkelt å lage.
Den smaker også mye bedre og er sunnere enn mange 
av de ferdiglagede som er å få kjøpt i butikken.

Mange av teene fra LØV er perfekte til iste.

Lag te ekstra sterk og avkjøl den.
Hell den så over i glass med isbiter.
Du kan smaksette den videre med sitron og lime
eller frukt som jordbær, appelsin, fersken etc.
Frisk mynte er også veldig godt.



{Lykkefryd}

mai 25, 2012

{gratis print} festvimpler til prinsesser og prinser





Har laget vimpler til fest - både store og små.
Disse er kjempefine å pynte med - enten det er til bursdag, dåp eller navnefest.
Rosa til prinsesser og blå til prinser.

Lim de store vimplene rundt hyssing og heng de opp ute i trærne eller inne.
De små brettes i to, og limes sammen rundt tråd. 
Fest tråden rundt trepinner og pynt kaken eller andre ting.

Du kan laste ned alle vimplene jeg har laget som pdf-filer gratis her.






Håper dere liker de - nyt sommerdagene!
Ønsker alle en strålende Pinsehelg.




{Lykkefryd}



mai 24, 2012

is til bursdag og gratis filer til nedlasting!






Bursdager og is - og masse inspirasjon til en vellykket feiring:

Har laget flere bilder, oppskrifter og nedlastbare filer til Diplom-IS.
Gå inn på bursdagsidene deres - her er det masse gratis filer som dere kan printe ut!








{Lykkefryd}

mai 15, 2012

17. mai | Cupcakes og CakePops




17. mai er om få dager...

Vi feirer nasjonaldagen med familie og venner
og pynter i rødt, hvitt og blått.

Hvis du vil bake Cupcakes eller CakePops
kan du pynte de med maiblomster!




Jeg har laget maiblomster til å pynte begge med.
De ønsker jeg å dele med deg!


Du kan laste ned pdf-filen gratis her.


De største har jeg tapet på cakepops pinner og blir fine muffinstopper.
De minste lager du hull i midten, og trer på cakepops pinnene.




Ønsker alle en super 17. mai!



{Lykkefryd}

mai 11, 2012

Bursdagshatter - lag selv!




Bursdagshatter er enkelt å lage selv.
Bruk mønstret tykt papir eller kartong.
Rull sammen til et kremmerhus, klipp til og 
fest den sammen med dobbelsidig tape.




De kan pyntes videre ved å lime på sirkler og tall etc.
Fin "dusk" på toppen må til.
Dette kan lages enkelt av litt garn, som du lager en liten pom-pom av.
Surr litt garn rundt to fingre, og knyt rundt midten med en garnbit, og stram til.
Garnendene du knyter rundt dusken lar du ha litt lengde.
Klipp opp løkkene på hver side.
Tre så garnendene som sitter rundt dusken gjennom hullet på toppen.
Tape fast endene på hver side, på innsiden av hatten.
Så er det bare og lage små hull på hver side
og feste strikk til.




Lille-jenta i familien fylte nylig 1 år.
Guttene har vært så opptatt av bursdagen hennes,
og for dem var det en selvfølge at vi måtte feire henne litt...
Bursdagshatt måtte hun selvfølgelig ha
- og et stort bein med sløyfe på!

Hun er jo "bare" en hund vil mange kanskje si..
- men for familien og guttene er hun et likeverdig familiemedlem!

Gratulerer med 1-års dagen!



{Lykkefryd}

mai 06, 2012

Diplom-Is - bursdager og is!




I forbindelse med at Diplom-Is har lansert PartyMix eskene, 
har de også lagt ut masse bursdagstips på hjemmesiden sin.
Jeg har hatt et kjempespennende samarbeid med Diplom-Is,
hvor jeg har utarbeidet innhold til bursdagssidene 
deres med 5 temabursdager:
Fotballbursdag, Sjørøverbursdag, Jungelbursdag,
Eventyrbursdag og Discobursdag!

Her finner dere masse inspirasjon og tips
med bilder, tips til pynting, oppskrifter, forslag til leker og aktiviteter 
- og ikke minst masse nedlastbare "goodies"
som invitasjoner, diplom, pynt, bursdagskrone, dyrehatt, flagg og masse mer!


I tillegg til temabursdagene finner du også løsninger på oppgavene 
som er trykket på baksiden av PartyMix eskene og tips til ulike ansiktsmalinger.




Årets barnelansering har overraskelse i hver pakke
- enten mimekortstokk, spørrebok eller tatoveringer!

Lollipop og PinUp kommer i 15 pk
med den originale smaken i tillegg til en ny
og spennende smak - PinUp med jordbær og Lollipop med lime/sitron.
Veldig gode - jeg har selvfølgelig smakt :)


Neste gang du skal arrangere barnebursdag - husk PartyMix pakkene
og sjekk ut alle tipsene hos Diplom-Is!


Is og barnebursdager hører sammen!



{Lykkefryd}

mai 04, 2012

{bursdag} Jungelbursdag!




Lillegutt feiret 5-års dagen sin med vennene i barnehagen
med en skikkelig jungelfest!




Masse grønt og brunt får frem jungelstemning.
Bordet er pyntet med mange jungeldyr, og
grønne ballonger og pom-poms lager feststemning!




Pom-poms i silkepapir er enkelt å lage og gir stor effekt.
Hvordan disse lages kan du se her.
Disse er kjempefine å henge opp i taket eller tape fast på veggen.




I forbindelse med et spennende samarbeidsprosjekt
jeg har hatt, har jeg laget denne is-kiosken.
Jeg har brukt et bord som er dekket med stoffer i brunt og grønt
(det kan være lurt og ha en voksduk på toppen, da man må regne med litt søl).
Det grønne stoffet er festet rundt med dobbelsidig tape.




Sett frem bokser med forskjellige typer is, kjeks, kakestrø og sauser
- og la barna lage sin egen favorittis.
Jeg kan love at dette er veldig, veldig populært!





Skiltet er laget av en mdf-plate og trestokker.
Platen er malt med tavle-maling, og så er
det bare å skrive og tegne med kritt!



{Lykkefryd}


april 09, 2012

det spirer og gror... {karsesåing}




Så er en deilig påske snart over...

Før påske sådde vi masse karse
- i melkekartonger og eggeskall!




Våren var kommet godt i gang hos oss med varme temperaturer i mars.
Påsken har bydd på nydelig vær, tross mye kaldere temperaturer,
og i dag kom det sne igjen...
Alt som var kommet så godt i gang har nå sikkert fått et lite sjokk ;)

Men det spirer og gror fortsatt i vinduskarmen vår i hvertfall!



{Lykkefryd}

april 08, 2012

påskefrokost





Påskefrokost med egg.




Farger på eggene gjør det litt ekstra stas...




Eggene er farget i vann med farge og litt eddik etter de er kokt.




Fortsatt god påske!



{Lykkefryd}

april 01, 2012

malte påskeegg





Vi har malt egg i vårlige og glade farger.


God Påske!




{Lykkefryd}

mars 27, 2012

{bursdag} hagefest




Tidlig vår og sommerlige temperaturer hos oss...
Hvor deilig er det ikke å feire 7-års dagen sin med en hagefest i mars?







Festvimpler kan lages enkelt med stokker, stoffrester og hyssing.




Gresset har riktig nok ikke rukket å bli så grønt,
 men ballonger og festvimpler setter farge på festen.
Helt blå himmel, en sol som varmer og krokus innimellom...
- kan det bli bedre?




{Lykkefryd}



Related Posts with Thumbnails