april 05, 2011

{bursdag} Eventyrbursdag - del 2



Minstegutten vår er også sistemann ut i det store bursdagsrushet her i huset...
Mars er en veldig travel måned - puh...!
Han fylte nettopp 4 år, og i helgen hadde han sin første bursdagsfest med barna i barnehagen.

Lillegutt elsker å kle seg ut, og siden en av satsingsområdene i barnehagen i år
har vært "eventyr" - er dette et kjent og kjært tema for alle barna.
- Og i tillegg en glimrende anledning til å kle seg ut!


Farger som grønt, brunt, rødt og hvitt passer godt.
Enkle dekorasjoner kan du lage selv, som f.eks. vimpler av farget kartong,
kroner i forskjellige farger til alle gjestene, pom-poms av grønt silkepapir,
muffinstopper, kakepynt og merkelapper etc.

I tillegg må ballonger til - masse ballonger...
...fylt med helium, så klart.
Siden alle guttene fyller år i mars, leier vi heliumsflaske
og den holder til veeldig mange ballonger!

Søte flasker med navnelapper fylt med smoothies til hver!  


Muffins-topper med eventyr-tema!

Søte sopp som dekorasjon til dessertbordet er enkelt og raskt laget av rød og hvit filt.
"Stilken" laget jeg ved å klippe ut et rektangel i passende størrelse,
lime sidene, for så å vrenge den. 
"Hatten" lages av en stor sirkel, som jeg tråklet rundt og snurpet sammen.
 Deretter fyllest de med fyllvatt. Lim på hvite prikker. Så tres "hatten" på toppen.




Eget dessertbord blir et fint blikkfang og lager feststemning! 
Det er også koselig å samle alle gjestene rundt her 
for å synge bursdag-sangen og blåse ut lysene på kaken!




Kake delt opp i ferdige stykker, dekorert med vimpler og søte sopp-lys.
Vimpler klippes ut av kartong og limes rundt cocktail-pinner. 
Her har jeg klippet en split i de.




Fargerike små-kaker med fargesterk glasur og farget perlesukker!
Disse er gode, og morsomt for barna å være med og lage på forhånd.

Noen av muffinsen er også dekorert med farget marsipan.




Frukt-spyd er super-populært!




Ofte må man ta hensyn til at noen av gjestene har allergier eller er intolerante for visse matvarer.

Sjokoladekaken jeg bakte denne gangen inneholder ikke egg, og er
en "allergi-kake". 

Del 3 - med flere bilder og
oppskrift på denne kommer i morgen!



{Lykkefryd}

4 kommentarer:

  1. Jeg ble helt satt ut her av alt du har ordnet i stand. FOR ET BORD, FOR NOEN KAKER OG FOR EN BURSDAG dette måtte ha vært. Jeg er rimelig sikker på at de små vil huske denne dagen for evig tid.

    Dette var bare fantastisk!

    SvarSlett
  2. Jeg er så imponert!! Dette er utrolig bra!! Jeg hadde vært i lykkerus om jeg hadde vært det heldige bursdagsbarn - eller gjest for den del! :)

    SvarSlett
  3. Så delikat og vakkert, blir i godt humør og bursdagsstemning av å se på disse bildene. Og så smart å leie en heliumsflaske, visste ikke at det gikk an en gang jeg! *♥*

    SvarSlett
  4. Du altså! Du er virkelig RÅ på bursdager!! Skulle gitt ut en bok :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg stor pris på :)

Related Posts with Thumbnails