november 29, 2010

{Gjør det selv} Julekalender



Kun 2 dager til 1. desember...

Det innebærer julekalender - ihvertfall for de som har barn.
I år blir det hjemmelaget hos oss.
Kalenderen kan jo være pen og se på også,
så blir det et hyggelig dekorelement.

Mange er sikkert ferdige, og
noen har kanskje ordnet med alle kalendergavene, men har ikke fått 
pakket de inn eller har noe å henge de opp i.

Her er et lite tips til hvordan man kan gjøre det.

Du trenger:

En gren
kroker og fiskesnøre
pent gavepapir
silkepapir
stempel
hyssing
lysslynge

Har funnet en gammel gren som jeg har hengt opp i taket.
Vi har et nøkternt budsjett når det gjelder julekalenderen, og
dette er også noe vi snakker med barna om.
Synes ikke dette skal ta av, og det er viktig å poengtere at
det er hyggen og kosen som betyr aller mest!

Synes man skal gjemme gavene til julaften :)


Det er kun veldig små ting, og vi kombinerer dette
med hyggelige aktiviteter vi gjør sammen, og også 
litt godteri (dette kan jo legges i pakkene som kommer i helgene).
Små ting kan være blyanter, viskelær, klistremerker, 
små-lego som deles opp i flere gaver, spenner, hårstrikker etc.

Forslag til aktiviteter kan være pepperkakebaking, godterilaging,
kino, filmkveld hjemme med popcorn, skitur, aking, svømmehallen osv...



Bruk pent gavepapir i forskjellige farger og mønstre som harmonerer.

Har laget kremmerhus, små pakker, og brettet papir-hjerter som brukes
til å putte lapper i, f.eks. liten skattejakt for å finne en liten ting,
eller beskjed om en hyggelig aktivitet.


På alle har jeg stemplet på nummer, og hengt på hyssing.


Du får kjøpt kremmerhus i papp i hobbybutikker.
Her har jeg kledt de med gavepapir.


Papirhjertene får en fin lomme til å legge lapper i.
Man kan også skrive rett på lappen (kan åpnes foran).


Små pepperkakeformer med en lapp om at vi skal bake pepperkaker
får plass opp i kremmerhuset.



Jeg har brukt en lysslynge med batteri. Dette lager fint
stemningslys. Denne kjøpte jeg billig på IKEA. 
Den hadde sugekopper på, men de fjernet jeg.





Lysslyngen surres rundt grenen.



Ønsker alle en rolig og koselig adventstid!



{Lykkefryd}


9 kommentarer:

  1. Kjempe fin julekalender!! kan tenke meg ungene gleder seg til å begynne å åpne pakkene :o)
    Ha en fin førjulstid!!

    SvarSlett
  2. Det er defintivt den fineste julekalenderen jeg har sett i år:)

    SvarSlett
  3. SÅ nydelig!
    den likte jeg utrolig godt altså:)
    og som siv iren sa, definitivt den fineste julekalenderen jeg har sett- noensinne!

    all ære til deg!
    klem ellemell

    SvarSlett
  4. sååå fin og koselig kalender!!!
    øve snittet, som vi sier her;)
    klem

    SvarSlett
  5. Utroooolig fin!!!! Du er så kreativ, med såå mange spennende ideer!!

    SvarSlett
  6. Herlighed d må ver den finaste kalenderen eg har sitt någen gang!!!! Du e bare heilt utroligt flinke altså!:) Guri malla - eg blir heilt mållause herane....
    Å e heilt enige m gavane, d ska ver småting;) I år får faktisk mine någn bøge og å ein cd ligge i han eines eine dagen, mn dette e ting eg har spart på lenge, så di sko ha fått der å då egenligt mn så tenkte eg at -nei eg spare d t julekalenderen;)
    Uansett, denne kalenderen du har ordna t ska eg visa t alle eg kjenne! hehe, den va bare heilt utroligt nydelige:))
    store klem fra meg:)

    SvarSlett
  7. Beautiful calendar, well done! Love the paperstyles... And the decorated cookies are wonderful, the bright colours are great.
    Love, Maaike

    SvarSlett
  8. Hei:) Utrolig flott! ...men hvordan henger du den opp? :)

    SvarSlett
  9. Har hengt den opp med tykt fiskesnøre som jeg fester i kroker i taket/øverst på veggen.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg stor pris på :)

Related Posts with Thumbnails