november 24, 2010

{Gjør det selv} Papirstjerner



Brette papirstjerner er hyggelig før jul.
De kan lages i forskjellige størrelser og kan brukes 
til dekorasjon mange steder -
henge i vinduet, på grener, juletreet, 
festes på pakker, eller bare legg de på et fat...
Virkelig dekorativt!

Her har jeg prøvd å lage en
enkel fremgangsmåte med bilder trinn for trinn.
Mange bruksanvisninger jeg har sett før
har vært så kompliserte å forstå.
Håper dette blir lettfattelig, for det
er virkelig ikke vanskelig å lage disse :)

Du trenger:

- Kartong i ønsket farge (middels tykkelse).
De store arkene du får kjøpt i  papirforretninger/
bokhandeler, hobbyforretninger er fine.
- saks
- linjal
- blyant

Fremgangsmåte:



Klipp ut 4 like remser med kartong.
Jo bredere, jo større blir stjernen.
Lengden må økes prop. med tykkelsen.
Den jeg lagde her var 2 cm bred, 
og ca 50 cm lang (greit å ha litt å gå på).
Brett alle på midten og flett de inni hverandre.
Når de dras sammen skal de låses.


Brett så den øverste remsen på alle 4 over midten.


Den siste tres inn under den første, slik at den låses.


Brett de 4 øverste remsene som vist på bildet.


Snu hele med undersiden opp.


Tre så de 4 remsene (som er brettet)
som vist på bildet...


... og stram til.


Fortsett slik til alle 4 er tatt på den siden.


Nå skal de 4 remsene på toppen brettes.
Begynne med å brette en som vist på bildet.



Snu remsen rundt, og tre gjennom "hempen".
Stram til.


Fortsett på de 3 andre.


Til den ser slik ut.


Snu den rundt,


og gjenta alt sammen.
Først brettes spissene på siden,


så de på toppen...


... til den er slik!
Klipp av endene som stikker ut.


Ferdig!

Stikk et hull med en nål, og tre på sytråd
- henges opp eller legg de på et fat :)

Lykke til!


{Lykkefryd}


12 kommentarer:

  1. Å jeg har virkelig lett etter oppskrift, så nå ble jeg glad:o)
    Tusen takk!

    Hilsen fra Kolibrislottet:)

    SvarSlett
  2. Hei:) Takk for fine kommentar hos meg:) Førjulstiå e herlige ja, mye kos å finna på:) Å du har mange goe tips å oppskrifte, d e så kjekt syns eg! Va knallane fine stjerna, mn såg litt innvikla ud, hehe, får se om eg ein kvell sette meg ner foran her å prøve meg på denne;)
    klem:9

    SvarSlett
  3. Tusen takk!!!
    Har ønsket meg oppskrift på papirstjerne lenge.
    Liker meg så godt her hos deg:o)
    Er ofte innom.
    Ha en fin dag:o)

    SvarSlett
  4. Tusen tusen takk for at du har lagt ut en så detaljert beskrivelse.
    Skal bruke de som til pynt i vinduet på lekebutikken vår, så med julegate åpning på lørdag blir det bretting i kveld.

    SvarSlett
  5. Heisann :)
    Dette må prøves..
    Men spørs om jeg får det til*ler*
    De er jo så dekorative disse stjernene:)
    ME LOVE..

    Tusen takk for titten og tipset :)

    Klem Ida Susanne

    SvarSlett
  6. kjempe fine!

    og takk for "oppskrift":)

    legger meg til som følger her jeg, kjempe fin blogg:)

    klem

    SvarSlett
  7. Flotte stjerner, og oppskriften er sikkert bra. Har lett og lett, og endelig fant jeg en - takk for det! Likevel får jeg det ikke til... *LOL* Skal nok forsøke mer! - for disse er kjempefine!

    SvarSlett
  8. fikk ikke noe til, kom mæ rett å slett ikke videre :( kan du prøve å legge en mer detaljert forklaring? plis :)

    SvarSlett
  9. Tusen takk for oppskrift!! Godt forklart. :)

    SvarSlett
  10. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  11. går det ann a å bruke servietter til dette? har ikke papp og jeg er på hytta..

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg stor pris på :)

Related Posts with Thumbnails